Rabu, 22 November 2017

kepatuhan dan ketaatan

Hubungan baik dalam keluarga perlu sentiasa dibentuk dan bina selalu.  Hubungan ibu dan anak serta hubungan bapa dan anak. Ada yang sama dan berbeza bentuk dan caranya.

Anak-anak perlu di beritahu selalu. Ketaatan dan kepatuhan adalah perkara utama yang perlu ada pada anak-anak. Kegagalan anak memahami hukum wajib taat kepada kedua ibu bapa  adalah merupakan satu kegagalan yang mendasari dan bahaya kesannya.

Kadang-kadang anak perlu diberitahu kesalahan mereka  dengan sikap "sedikit garang". Perlu disampaikan kemarahan kita sebagai bapa atau ibu.

Yang paling ditakuti anak ialah dengan merotan. Rotan bila dikenakan dipaha, betis dan punggung ada rasa sakitnya yang tersendiri.  Memang "kesakitan" dari rasaan dirotan itu yang dikehendaki oleh yang merotan.

Siapa yang tak pernah kena rotan ditubuh bererti tiada yang merotannya samada ibu atau bapa atau guru. Bererti, tiada kesalahan yg selayak dirotan.

Tak kena rotan sebab tiada kesalahan yang sesuai dengan kesalahan. Manakala rotan pula, yang  makin halus makin sakit.

Yang paling berkesan untuk diingati oleh anak ialah "kena rotan".  Sebab apa ?. Sebab "sakit" ... "sakit sangat"

Di Malaysia, merotan jadi isu. Ibu bapa tahu anak "sakit" bila dirotan. Ibu bapa tentu amat simpati  pada anak yang dirotan kerana ibu bapa mana yang tidak kasihkan anak. Kasih kepada anak sehingga pihak lain "tak boleh sentuh" dengan rotan.

Lagi pun ibu bapa merasakan hanya  mereka yang layak merotan anak mereka walau pun dirumah mereka tidak pernah memarahi anak mereka. Kerana tidak pernah memarahi anak itulah yang menyebabkan anak-anak "ada perangai" tertentu yang disifatkan sebagai satu kesalahan yang hukuman setimpalnya "hukuman rotan".

Anak-anak perlu ingat jika ibu bapa  meroyan itu tentulah anak mempunyai kesalahan yang besar dan berat.

Diharapkan, hanya dengan merotan  anak  itu tidak akan mengulangi kesalahan yang  sehingga digukum rotan itu.

Semuga memberi kesedaran dan kebaikan kepada semua pihak. "InsyaALLAH"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan