Jumaat, 5 November 2010

"Dengan Nama Allah" Buah Fikiranku APA YANG AKU AMATI




      "buah fikiranku .....apa yang saya amati"

Sempena 'Bulan Korban' "Dengan nama ALLAH ...... "  saya melangkah setapak kehadapan dengan Buah Fikiranku  dari "apa yang saya amati" Tentunya .. 'buah fikiran saya' ini bermatlamatkan AL-ISLAM. Sekiranya tidak kepada Al-ISLAM "rugi sangat"

Kerana bermatlamatkan ISLAM maka saya yakin bahawa saya sematlamat dengan siapa saja.  Apakah ada lagi matlamat lain selain dari matlamat AL-ISLAM ? 

Kerana bermatlamatkan ISLAM, kita pergi jauh kedepan.  Maka ia pasti akan bertembung dengan cabaran dan ujian.  ISLAM muncul dengan ujian dan berdepan dengan siapa saja dengan ujian !. 

Cabaran dan ujian adalah suatu yang ditakuti kerana bimbang dengan cabaran dan ujian yang tidak 'larat' untuk berdepan dengannya menyebabkan tidak lulus, lalu terkorban. "Na'uzubiLLAHi minzalik". Namun perlu disedari bahawa "Allah SWT tidak memberati hambaNya melainkan mengikut kadar kemampuan seseorang". 

Mungkin...mungkin yang paling berat ialah ujian dan cabaran dengan mereka yang sematlamat ISLAM.  Ujian ini adalah yang terhebat kerana ia berbentuk saringan terhadap ' gugur atau kekal ' bersama matlamat yang di ikrarkan bersama.  ISTIQAMAH atau GUGUR ?

Walau bagaimana pun berpegangan kepada keyakinan "Allah tidak membebankan hambaNya kecuali yang selayak dengannya" maka perjuangan wajib diteruskan. Yang pastinya, setiap perjuangan memerlukan pengorbanan.

Maka, buah fikiran yang bermatlamatkan perjuangan pasti memerlukan pengorbanan. Buah fikiran perjuangan mesti diteruskan.  Kadang-kadang ia membentuk pertembungan yang sihat, insyaAllah.

Garapilah bersama demi cita-cita dan matlamat suci kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan