Rabu, 30 Ogos 2017

amanah ILAHI

Sejak sekian lama, telah di jadikan berita yang bermatlamat "sempit kepartian".  Sempit yang nak maksudkan sebagai suatu kelemahan dan kekurangan. Boleh dimaksudkan sebagai suatu kesalahan dan kejumudan.

Tidak salah untuk dimaksudkan "sempit" disini  sebagai suatu kecacatan dan kebatilan malah menyesatkan, sesat fikiran.

Sudahlah sempit, menjadi lebih sempit bila di lihat dan diolah dari sudut "kepartian".  Jadi, bertambah sempit apa yang diutarakan. Boleh disimpulkan sebagai "sempit menyempitkan".  Kemuncak "kesempitan" jadi hilang kebenaran.  Inilah yang amat mendukacitakan.

Kesepatutannya, bila ada suatu ucapan atau kata-kata yang Mat Saleh kata "stateman" sesuatu pihak tidak kira pihak mana pun yang melibatkan ilmu,  yang  tidak difahami atau sukar difahami rakyat maka tindakan pencerahan  oleh pemerintah hendaklah dilakukan.

Pemerintah boleh memanggil tokoh yang mengeluarkan kata-kata dalam suatu majlis FORUM PERDANA NEGARA dan fukuskan perbincangan forum kepada berita dari kata-kata tersebut.

Terbaiknya disertai bersama oleh pihak yang menjaga sesuatu bidang dalam negara. Jika ucapan HAJI HADI yang nak dijadikan berita dan nak  dibincangkan kerana ucapan itu berstatus ucapan keagamaan maka tokoh agama bagi pihak  pemerintah dan tokoh agama "yang berkecuali" hendalah disertai bersama.

Alangkah baiknya jika dibuat FORUM PERDANA NEGARA disiar secara langsung.  Progran ini hendaklah di matlamatlan dengan  tujuan "pemerintah menjaga agama rakyat", untuk rakyat celik dan cerdik  agama resmi negara. 

Rakyat muslimin tahu tentang  agamanya dan yang bukan muslim tahu tentang  agama resmi negara.

Begitulah kesepatutannya layanan pemerintah kepada apa yang dinamakan AMANAT HAJI HADI sejak 1982 dahulu. 

Apa  yang berlaku, pemerintah mengikut rentak seorang peniaga ahli PAS yang mencetak sebahagian ucapan  HAJI HADI dan menamakan AMANAT yang dijual kepada penyokong PAS dan anak murid HAJI HADI.

Pemerintah  merasakan ada keuntungan jika mengeksploitkan ucapan  itu dengan matlamat supaya rakyat tidak menyokong dan mengikuti apatah berpegang dan memperjuangkan AMANAT itu.

Yang diharapkan pemerintah, rakyat  sokong parti pemerintah lalu boleh kekal lama ditampuk pemetintahan.

Kesannya hari ini rakyat masih jahil tentang apa yang dinamakan AMANAT itu. Dulu sejak ucapan itu dikeluarkan sebagai AMANAT.

Orang yang paling tidak faham dan menentang ucapan itu ialah Dr. Mahathir. Kini, hari ini pun Dr. Mahathir masih tidak faham. Apakah tidak faham hingga ke akhir hayatnya ?

Apa yang diucapkan HAJI HADI dalam AMANAT itu ialah tentang 'aqidah ISLAMIAH dalam perkara "BATAS-BATAS IMAN dan KUFUR".

Ilmu ini sepatutnya difahami secara WAJIB. Ia adalah asas 'AQIDAH ISLAMIAH bukan ucapan politik untung memancing ubdi semata. Apa yang diucapkan  ada dalam kitab-kitab TAUHID.

Untuk memahaminya perlu difahami dengan hujjah al-Qur'an dan al-Hadith.

Ucapan itu bukan ucapan kepartian semata tetapi ia adalah ucapan dakwah dan jihad...ucapan 'aqidah dan tauhid serta usuluddin al-ISLAMIAH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan