Jumaat, 25 Ogos 2017

rahmat ALLAH menjodohi

Sekolah mula bercuti penggal dua. Hari ini, Sabtu masuk hari ketiga. Semalam, kegiatan hamba ALLAH sama saja, seperti hari-hari yang lalu. Hari ini berubah mendadak.

Musim cuti disini dan dimana saja agaknya sama saja. Program utama masyarakat pada  musim cuti ialah khenduri "walimat ul urus".

Teruna dan dara yang selama ini berhubung sebagai kekasih dan tunangan dinaikkan taraf secara resmi, secara sah disisi agama. Dari "kekasih" kepada "tunang".  Dari tunang kepada suami isteri. Untuk jadi suami isteri  perlu di aqad nikahkan dengan pengurusan dari sistem ILAHI.

Saya ada tiga majlis khenduri walimah  hari ini. Majlis meraikan pengantin baru musim cuti terasa sangat kehebatannya. Khenduri sana sini.

Bentuk khenduri ada juga perbezaannya. Di Kelantan, bermula dengan jemputan bersurat dari penganjur majlis walimah yang biasanya ialah ibu dan bapa.

Dahulunya surat jemputan hadhir kemajlis kenduri kahwin ini di panggil "surat ngeleng". Orang yang  dijemput kemajlis khenduri itu pasti kena ada bawa  "ngeleng".  Ngeleng ini bersifat "hadiah" kepada penganjur. Ngeleng dimada dulu yang sempat dengan saya ialah dengan bawa beras secupak kemudian berubah gula sekilo.  Sekarang duit RM 10 yang bergantung kepada kemampuan seseorang yang dijemput.

Kini ramai majlis walimah berbentul "Majlis Kesyukuran". ..."makan free"

Suasana berubah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan