Sabtu, 10 Februari 2018

Darul Ulum Al-Muhammadiah

Darul Ulum Al-Muhammadiah yang terletak di Kampung Kolam adalah sebuah sekolah agama hak milik Yayasan Islam Kelantan. Bererti ia adalah hak milik Kerajaan Negeri Kelantan.

Sekolah ini asalnya terletak di Pondok  Muhammadiah atau Pondok Tuan Guru Haji Awang Padang ( Pondok Tok Ayah Awang Padang ) Kampung Kolam.

Saya masih ingat lagi diwaktu saya diperingkat sekolah rendah. Pada waktu pagi saya belajar di Sekolah Kebangsaan Kolam dan waktu  petang bermula jam 1 hingga 6 petang belajar disini.

Guru saya ketika itu ialah Allahyarham Ustaz  Haji Zakaria Kasim yang mengajar Bahasa Arab, Allahyarham Ustaz Haji Shamsuddin Abdul Rahman yang mengajar Feqah dan Haji Tahir Awang yang mengajar Khat.

Yang Amat Berhormat Datuk Muhammad Asri Haji Muda merasmikan sekolah ini pada 1971.

Pada 1998 Darul Ulum Al-Muhammadiah di pindahkan di sebelah tanah milik. Nasib baik saya, dengan takhdir ALLAH terbina  MASJID UTHMANI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan