Sabtu, 16 September 2017

belajar, faham, jujur dan insaflah


"TAHNIAH PDRM" kerana  dengan resminya "membongkar" mendedah lapurkan hasil siasatan dan punca kejadian,  kebakaran PUSAT TAHFIZ DARUL QUR'AN ITTIFAQIAH. "TAHNIAH"

Dalam entri saya yang lalu bertajuk "i'tibar untuk kita",  "Apa yang berlaku ini "KEBAKARAN" TAUFIQIAH, kita semua telah lihat dan faham. Masing-masing memberi pandangan dari sudut kefahaman tersendiri. Dari pandangan itu menjelaskan siapa yang memberikan pandangan. 

Yang peka dengan musibah ini memberi perhatian kearah mana yang nak dibawa dari sudut pandangan dan kepentinganya". 

Setelah PDRM mendedah dan membongkar  tahulah kita rakyat Malaysia akan keadaan sebenarnya. Kita yakin dengan lapuran PDRM.

Disini, saya ingin imbas kembali dimana kita : rakyat Malaysia dan khususnya mereka yang memberikan reaksi tentang musibah itu. Yang saya nak sebut disini dan nak tujukan ialah kepada mereka yang bermulut celupar. 

Ia bermula dari seorang bekas seorang Menteri. Diikuti hingga kerakyat awam.  
Saya amat kesal sebagaimana saudara kita yang kesal juga dengan kata-kata mereka yang mengatakan suatu kesimpulan hati  yang diluahkan dalam FB "tutup pusat tahfiz" dan kata-kata negatif kepada para guru tahfiz yang terlibat.

Walaupun "bersahaja" saya tertarik dengan saudara kita yang bersahaja mengatakan, "sekiranya nak diambil kaedah tutup" tutup jugalah hospital yang terbakar dan jalan yang rosak.

Soalan utama yang perlu hati yang bersih dan kotor seperti Zainuddin Mydin itu jawab ialah, "kenapa cepat mengambil sikaf yang negatif terhadap isu ini ? ".

Saya, dalam tajuk " I'tibar khusus untuk muslimin" saya katakan "Komen yang pandangan negatif perlu dielak sama sekali" Apa yang berlaku melibatkan semua pihak. Sekiranya siasatan terperinci mesti menemui sebab berlaku mesti berkaitan dengan faktor berikut
(1) berkaitan bekalan letrik dan bahan api -
 *kerosakan, **kesilapan cara pengendalian
 (2) kelakuan - *disiplin, perlakuan pelajar :*menggunakan barangan yang bahaya tanpa maklumat
 (3) dikhianati ...sabotaj
 (4) diluar jangkaan.

Hasilnya, hari ini kita tahu, bahawa "ada kaitan dengan DADAH". Dari hati dan fikiran yang rosak kerana dadah. Dari dadah inilah yang merosakkan hati dan fikiran. Usah sebut hal dendam, dengki, kata mengata, ejek mengejek dan lain-lain. Itu semua kerana dadah.

*dari sebahagian akhbar...media cetak hari ini 

Yang perlu dipelajari ialah hati dan minda. Hati dan minda yang mengajar mulut atau tulisan di Twitter, blog dan FB serta lain-lain cabang media.
Yang mengatakan perlu "tutup" itu mereka yang tidak terlibat dengan dadah tetapi hati dan fikiran mereka juga rosak dan jahat teramat sangat sekali.
Kerajaan Malaysia boleh dipuji dalam menangani isu TAUFIQIAH ini. Mengisytiharkan ... meluluskan 30 juta untuk "Pusat Tahfiz Swasta" di seluruh Malaysia adalah langkah "paling baik".
Ia selaras dengan ISLAM yang ada pada atau dalam perlembagaan Malaysia, sebagai "agama resmi" dan Duli Yang Maha Mulia Yang Di Pertuan Agung sebagai  Ketua Ugama.
Suatu yang tepat dan adil untuk memberikan suatu layanan istimewa kepada seluruh Pusat Tahfiz Al-Quran.  Perhatikan ! dari bangunan dan perkara yang berkaitan dengan pembelajaran di Sekolah Menengan Sains dan Maktab Sains Mara diberi keutamaan. 
Maka apa kurangnya dengan pembelajaran penghafazan al-Qur'an ?. Anda kenali al-Qur'an ?. Mereka yang terlibat dengan penubuhan PUsat Tahfia Al-Quran  walaupun tidak mempunyai dana yang lengkap dan sempurna tetap ingin menyampaikan ilmu mereka dan ingin membina anak bangsa dan anak-anak seagama. 

Kebanyakan yang bercakap sombong dari hati yang busuk tidak mengerti dan faham al-Qur'an. Kerajaan Malaysia di zaman situa Mantan PM dulu cukup prejudis terhadap institusi agama. Adakah anda ingat, beliau memotong bantuan Perkapita kepada Sekolah Aga Rakyat dan mensifatkan Sekolah Agama Rakyat adalah "sarang pengganas" diikuti DS Najib pun pernah mengatakan demikian ! 
Jangan dibusukkan sangat hati !

*gambar dibawah tiada kaitan dengan yang hidup atau yang mati... ia hanya kebetulan semata ... disiarkan disini adalah disebabkan kecintaan ku kepada mereka semata....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan