Jumaat, 15 September 2017

i'tibar untuk kita

Apa yang berlaku ini "KEBAKARAN TAUFIQIAH" kita semua telah  lihat dan faham. Masing-masing  memberi pandangan dari sudut kefahaman tersendiri. Dari pandangan itu menjelaskan siapa yang memberikan pandangan. Yang peka dengan musibah ini memberi perhatian kearah mana yang nak dibawa dari sudut pandangan dan apa kepentingannya. 

Media menamakan kesemua yang terkorban ini sebagai  "anak-anak syurga".  Saya setuju sangat dengan pemikiran terbaik dari pemikir yang menamakan dengan nama tersebut.

Nama yang memberi suatu pengiktirafan kepada al-QUR'AN, yang memberi galakan kepada hamba yang ingin mendorong anak-anak mereka supaya menghafaz al-Qur'an.

Juga menggambarkan pihak yang terlibat mengurus jenazah mangsa terkorban meletakkan mangsa ditempat yang tinggi, "syurga" yang dikehendaki dicita oleh semua orang beriman.

Dari segi teknikal, kubur yang dipilih  ialah kubur yang istimewa "Raudatus Sakinah". Kerajaan telah menangung kos pengkebumian mereka. Ada yang disemadikan disini dan ada dikampung mereka di Negeri Sembilan. Seorang tenaga pengajar, ustaz dibawa balik ke Kelantan.

Banyak i'tibar yang boleh didapati dari musibah ini. Tidak salah kita sama-sama menyebutnya demi keredhaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan