Rabu, 6 September 2017

dia ku serahkan kepada DIA

Jam 6 petang ini. Sampai dirumah dari urusan biasa. Anak perempuan "kakak" yang ditugaskan buka pintu.

Saya dan ibunya, isteri belum turun dari kereta. Tiba-tiba terdengar, "abi, balik kerumah ke pagi tadi ? "..."pintu bilik depan tempat rehat itu abi buka ke ?", tanya kakak.

Saya naik keatas rumah dan meneliti. Memang ada kesan rumah dipecah masuk.

Alangkah  kecewa dan marah dengan perlakuan  jahat ini.  Sebelum eid adha baru ini pun telah "dia" pecah masuk.

Mudahnya "dia"  masuk rumah aku. Saya masih mendiami rumah pesaka warisan ayah bonda. Rumah berdinding kayu, berjendela "nacco" bercermin. Sebelum raya baru ini jendela "nacco" dicabut cermin dan dibuang besi penghalang.

Rumah baru kami baru siap tapak "ikat 9" berhampiran  MASJID UTHMANI. Bila rumah itu siap tidak tahu !

Kali ini macamana ? Masuk bawah rumah dan patahkan lantai yang reput. Lalu masuk keruang bilik utama. Keluar keruang rehat dan masuk terus keruang tamu. Lalu "dia" keluar semula dari rumah melalui lantai dan terus keluar dari kawasan rumah.

Pintu yang diguna keluar dari bilik utama keruang rehat itu ditinggalkan dalam keadaan  terbuka. Itulah yang menyebabkan terkejut meluru anak perempuan tadi

Agaknya "dia" amat memerlukan RM. Mungkin sekiranya "dia" seorang pekerja sebagai pembantu mekanik dan sekiranya terlibat pula dengan "ubat sedap tidur", perlukan  RM yang banyak untuk susu anak walau seorang dan perlu "ubat sedap tidur" yang tidak mencukupi.

Siapa saja tidak cukup RM. Tapi WAJIB dijalan HALAL. Saya tidak tinggalkan RM dirumah samada ketika keluar sekejap atau lama. Barangan lain kali ini tidak diambil.

Memang perlukan RM !

"Duduklah elok-elok, jaga agama rezeki akan murah".
"insya ALLAH"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan