Selasa, 5 September 2017

daging singe

Tahun 1438 H ini. Saya merasa-rasakan bahawa ALLAH SWT telah "menyekat" sedikit nikmat. 

Saya telah setahun dihidapi  gelaja darah tinggi. Takut saya memakan daging. Menjadikan  saya takut makan "daging singe" kesukaan saya. 

Ramai berpendapat bahawa daging bermasalah kepada mereka yang bergejala darah tinggi. Saya kurang setuju pendapat itu. Terutama daging kambing kerana daging kambing itu makanan Rasulullah SAW.

Jadi, masalahnya bukan daging tapi resepi. Jenis makanan apa ?. Masakan "daging singe" sedap sekali. Tetapi mesti kemasinan sikit rezepinya kerana nak disesuaikan dengan nasi yang tawar. 

Masakan masin dan nasi yang tinggi karbohiderat semuanya bermasalah kepada saya. Doktor kata, "nasi makan sikit, secawan sahaja setiap kali makan". Sabar diri ku. 

Justeru, Eid Adha tahun ini  saya  terpaksa "stop" makan daging. Tak makan daging korbanlah saya !!. "Masya ALLAH".

Penakut dan tidak bertawakkalkah saya ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan